wz
Last visit : 18.06.2007 19:30
Datum : 17.12.2017
Svátek : Daniel (Miloslav)
Updated : 26.08.2017
   Home    Na prodej    Linky    P206    P307    Tvorba    Přístupy
Zpět na P206

Posílení basů v 206ce - zesilovač a subwoofer v kufru
(aneb jak přijít o polovinu kapacity zavazadlového prostoru)

   O čem vlastně bude pár následujících řádků? -> Bude to o vylepšení poslechu hudby v P206ce - konkrétněji, jak posílit basy.

   Proč se do něčeho takového pouštět? -> Originální ozvučení skládající se z 16cm předních dveřních papírových středobasů Italské výroby (jaxš taxš zvládají hrát středy), výškových reproduktorů v "A" sloupcích předních dveří, které jsou sice vybavené primitvní vyhybkou (kondenzátor + odpor), ale které směřují do prostoru nad středovou kapličku a hrají velice nevýrazně a zadních 13cm reproduktorů (těžko říci co opravdu hrají) nezní tragciky, ale není to to pravé ořechové. Přesvědčivé nízké frekvence tato konfigurace vpodstatě vůbec nehraje, proto první věc do které jsem se pustil bylo poslílení právě nízkých frekvencí - tzv. basů.

   Jak posílit nízké frekvence? -> Existuje několik způsobů jak basy posílit.
     - Vytlumení dutin předních dveří. Jde v podstatě o hermetické oddělení prostoru před reproduktorem (kabina) a za reproduktorem (vnitřek dveří). Tato varianta podstatně vylepší zvuk v přední části vozu, basy by měly být silnější, středy zřetelnější. Obnáší to však kompletní odstrojení předních dveří (tento úkon je značně časově náročný), pořízení ne-zrovna levného izolačního materiálu se samolepící vrstvou a vylepení vnitřní části dveří . Určitě má smysl i pořízení kvalitnějších středových reproduktorů. No a když už budeme mít rozebrané přední dveře, tak by stálo zato vyměnit i původní výškové reproduktory (středové i výškové reporoduktory se pohromadě prodávají v cenově výhodných sadách - tzv. komponentní reporduktory (každý reporoduktor hraje své frekvenční pásmo odděleně)). Tato varianta určitě přinese výrazné vylepšení reprodukce zvuku, ale pořádné basy to stejně nebudou.
     - Pořízení kvalitních oválných reproduktorů, jejich umístění do plata kufru a napajení signálem ze zadních reproduktorů, nebo samostatného zesilovače. Tuto variantu jsem bohužel nezkoušel, ale určitě se podaří vylepšit reprodukci nižších frekvencí. Stále to však nebude mít na zesilovač se subwooferem.
     - Externí zesilovač a basový reproduktor umístěný v odpovídající ozvučnici (subwoofer - čím větší reproduktor, tím větší ozvučnice - bedna). Co se reprodukce nízkých frekvencí týče, tak se určitě jedná o nejkvalitnější variantu. Nevýhodou se mohou jevit vyšší pořizovací náklady (zesilovač(cca 2000,-), reproduktor v ozvučnicí(cca 2000,-), nezbytná kabeláž(cca 800,-) a několik hodin práce(dle aktuální sazby za hodinu práce) - avšak výsledek určitě stojí zato) .

    Nakonec jsem se rozhodl pro variantu se zesilovačem a Subwooferem. Mělo by to přinést nejvýraznější posílení basové složky.

   Co bude obnášet realizace? -> Realizace obnáší tažení napájecích kabelů (baterka(+)->zesilovač(+), kostra->zesilovač(-), baterka(-)->kostra), tažení signálních kabelů (rádio->zesilovač), umístění zesilovače a subwooferu v zavazadlovém prostoru a propojení zesilovač->subwoofer. Zapojení jednotlivých kabelů je vidět na obrázku.

   Co budeme potřebovat? -> Dřív než se začneme vrtat v autě, měli bychom si sehnat několik věcí. Potřeba bude zesilovač, subwoofer (basový reproduktor v odpovídající ozvučnici - bedně), "plusový" napájecí kabel s pojistkou v pouzdře, "mínusový" napájecí kabel, signální kabel (2x RCA cinch na přivedení signálu od rádia k zesilovači a 1x signál na spínání zesilovače), kabel na propojení zesilovače a subwooferu, protahovací pevný drát, nějaké to nářadí (šroubováky, kleště, vrtačku,atd..) a spoustu trpělivosti.


   Jak postupovat? -> Začneme nejnáročnější částí - tažením plusového napájecího kabelu od baterky k zesilovači. Musíme najít způsob, jakým protáhnout tlustý napájecí kabel od svorky baterie do kabiny.
  Z prostoru motoru do kabiny již vede svazek kabelů průchodkou, ale tudy kabel neprotáhneme. Vedle svazku kabelů je vidět jakási gumová "zátka", kterou se mi však nepodařilo protlačit, ani provrtat - neměl jsem tak dlouhý vrták (na obr1 místo v zeleném kroužku). Kudy tedy kabel protáhnout? Já jsem zvolil variantu protažení kabelu za pravým tlumičem, pak mezi předním blatníkem a podběhem a pak už směrem ke kloubu dveří (na obr1 červeně). U kloubu dveří pod kulatým černým konektorem (husý krk) se nachází plastová záslepka (u mě byla bílá - zeleně na obr2) - tudy bychom napájecí kabel mohli protáhnout do kabiny. Před protažením však musíme navrtat plastovou izolační vrstvu. Zastrčíme vrták a ručně kroutíme tak dlouho, dokud nám špička vrtáku neprojde až do kabiny - viz obr3. Po navrtání už jen sundáme koberec u řidiče (stačí povytáhnout plastový špuntík pod táhlem otevírání kapoty motoru) a můžeme kablík protáhnout dovnitř. Pozn. - Před protažením kablíku do kabiny na něj nezapomeneme nasadit záslepku otvoru ve dveřích (bílé plastové kolečko).




   Dále se budeme snažit protáhnout kablík kolem levého prahu předních dveří. Nejdříve musíme sundat těsnění dveří (stačí na spodní části dveří). Jde to lehce - stačí zatáhnout směrem od rámu dveří. Až sundáme těsnění spodní části dveří, musíme odtáhnout koberec od prahů - koberec má na sobě plastové výstupky, pomocí kterých je nacvaknutý na vnitřní stranu prahů - opět v této operaci není problém. Po odtažení koberce uvidíme místo pro protažení kablíku - kolem plastových úchytů prahu (jsou tam vedeny již jiné svazky kabelů).
  Další věc, kterou musíme udělat je demontáž sedáků zadních sedadel (popisuji tažení kabelu u třídveřové verze). Sedáky jsou uchyceny k podlaze pomocí napružené ocelové tyčky, která je na obou koncích zahnutá a drží v očkách v podlaze - viz obr1 (v zeleném kroužku). Stačí, když chytíte přední část sedáku zespodu a vytáhnete ji směrem vzhůru. Celý sedák se zvedne a pak jej stačí uvolnit z uchycení v podlaze (vyléknutí napružené ocelové tyčky z oček).
  Po vytažení sedáků se pustíme na odtažení čalounění středového sloupku dveří (bude stačit pouze spodní část čalounění). Cvakne to, lupne to a čalounění Vám zůstane v ruce. Nyní použijeme asi metr tvrdého drátu, který nám poslouží při protažení napájecího kablíku do kufru. Odstrojíme koberce z kufru, a na podlaze v levé části objevíme černou plastovou průchodku (jakýsi tunel - viz obr2). Touto průchodkou prostrčíme tuhý drát tak, že jeden jeho konec bude v kufru a druhý bude u sloupku přeních dveří. Na konec u dveří navážeme náš napájecí kablík , přejdeme do kufru a pomalu budeme tahat tuhý drát z černé průchodky. Pokud budeme mít štěstí, tak se nám podaří napájecí kabel protáhnout do kufru napoprvé (pokud ne, tak určitě podaří příště). Btw - nevíte k čemu je ten modrý konektor na obr2? Napájecí kabel protáhneme celý do kufru tak, aby nám nikde pod čalouněním nepřekážel a zatím jej necháme smotaný být.



   Nyní nás čeká protažení signálního kabelu od rádia k zesilovači v kufru.
Tuto část vezmu pouze velice stručně. Signální kabel jsem vedl přes středovou konzoli, kolem řadící páky, dál do kufru - středem auta. Všechny díly středového tunelu jdou lehce rozebrat. Přední část tunelu drží na šroubech ukrytých pod záslepkou za popelníkem (dva červené kružky na obr1). Zadní část tunelu je přichycena k podlaze na samém konci tunelu (je tam opět plastová záslepka). Tunel je lepší rozebírat odzadu. Pro protažení signálního kabelu není nutné tunel uplně demontovat - stačí jej povolit tak, aby skrz něj šel protáhnout signální kabel.
  Zapojení na straně rádia je jednoduché. Cinch konektory poplést nejdou (použijeme jeden pár levý kanál a pravý kanál) a signál pro spínání zesilovače (REM) můžeme získat ze signálu pro vytahování elektrické výsuvné antény. Signální kabel dále protáhneme pod kobercem mezi tunelem a zadními sedadli a připevníme jej k podlaze (samolepící pásky budou stačit).



   Teď už jen uchytit zesilovač, připojit všechny vstupy a výstupy, vrátit všechno do původního stavu a máme hotovo.
Pro umístění zesilovače jsem vybral levou stěnu kufru. Variant bylo několik (přichycení na subwoofer, zadní stranu opěradel zadních sedaček, na spodní stranu plata, pod přední sedačky, nebo vytvořit falešnou podlahu kufru a zasilovač ukrýt do ní), ale levá strana kufru nakonec vyhrála. Po sundání tapecu levé stěny jsem přímo na kov dvěma šrouby přišrouboval dřevěnou desku, ze které trčely čtyři šrouby pro uchycení zesilovače (viz obr1). Tapec je místech, kde trčí šrouby a kde povedeme kabely (spodní část kufru) nutno naříznout. Zesilovač je dobré umístit tak, aby zůstal jednoduchý přístup k ladícím prvkům (zisk-gain, pásmová propust, zvýraznění basů, atd...).
  Jo, málem bych zapoměl. Zemnící kabel (mínus) napájení zesilovače přichytíte k zemnícímu kontaktu pod osvětlením kufru (z kastle tam trčí šroub, na který se pomocí očka jednoduše připojíte).
  Nastavení zesilovače je kapitola sama pro sebe. Základní nastavení je však jasné - v případě dvoukanálového stereo zesilovače musíte zesilovač přepnout do módu output - MONO (budeme napájet jen jeden reproduktor - min 4 ohmový subwoofer) a výhybku přepnout do pozice LP - LowPass (zesilovač propustí do SubWooferu pouze nízké frekvence).
   Dále se na zesilovači nachází regulace zesílení (LEVEL, nebo GAIN), regulace/zesílení basové složky (BASS EQ)a ladění filtrů (HP,LP filter) pomocí kterých můžeme regulovat rozsah frekvencí jdoucích do Subwooferu. Pomocí těchto otočných regulátorů můžeme nastavit různé chování zesilovače a tím pádem jiný výsledný zvuk. Důležité je před laděním vypnout všechny eqvalizéry a přídavné nastavení na rádiu. Neexistuje "jediné správné" nastavení, každý jsme individualita a každý má rád muziku trochu jinak. Obecně však platí, že všechny složky přednesu by měly být v rovnováze (takže není dobré vyhulit zesilovač subwooferu na max. Sice se Vám pak budou klepat okna v autě, všechno bude vibrovat a vzbudíte zájem okolních kolemjdoucích, ale s kvalitní reprodukcí zvuku to nebude mít nic společného).

  Veškeré práce s eletroinstalací provádějte při odpojeném plusovém pólu baterie.





   Diskuze k tomuto článku ( příspěvků : 19 )
  66.249.66.183    18:22 09.06.2012  
  Ahoj Admine chtěl sem se zeptat na jakou frekvenci ladit basreflexový nátrubek v subwooferu do auta. Poslouchám převážně rep a hi hop. Díky Petros  
  89.24.239.48    18:03 09.06.2012  
  Ahoj Admine chtěl sem se zeptat na jakou frekvenci ladit basreflexový nátrubek v subwooferu do auta. Poslouchám převážně rep a hi hop. Díky Petros  
  66.249.67.227    12:23 25.12.2009  
  PS.: rady pls zasilejte na agyn271987(zavinač)seznam.cz  
  88.101.11.113    12:23 25.12.2009  
  PS.: rady pls zasilejte na agyn271987(zavinač)seznam.cz  
  66.249.67.227    12:22 25.12.2009  
  Zdarec. Mám problém se zapojením. Kamarád dostal soustavu do auta (radio,přední a zadní repro + výškové do sloupků). Můj problém spočívá v zapojení předních (střeďáky) repro a výškových repro přes takovou tu výhybku ne zozbočovač nebo ja nevim ted jak se tomu nadává. Tak bych chtel poprosit o nejaké foto s popiskem nebo schéma zapojení.diky cus  
  88.101.11.113    12:22 25.12.2009  
  Zdarec. Mám problém se zapojením. Kamarád dostal soustavu do auta (radio,přední a zadní repro + výškové do sloupků). Můj problém spočívá v zapojení předních (střeďáky) repro a výškových repro přes takovou tu výhybku ne zozbočovač nebo ja nevim ted jak se tomu nadává. Tak bych chtel poprosit o nejaké foto s popiskem nebo schéma zapojení.diky cus  
  94.241.67.186    22:20 20.09.2009  
  Ahoj kluci mám problém nemáte někdo skušenost se subwooferem Boschmann BX-12PSjá ho našel pouze na Ruskejch stránkách a potřeboval bych vědět parametry HELP  
  Admin    22:18 19.08.2008  
  Nazdar. Já osobně bych koupil co nejsilnější audio kablík. Pokud nejde o nějaký horentní výkony (do 300W RMS), tak bych řekl, že je to vcelku jedno. Obecně paltí, že kvalitnějším silnějším kablíkem nic nezkazíš. Ale existují lidé, co si ke svému domácímu HiFi pořizujou ručně pletené kablíky za desetitisíce a přísahají, že ve zvuku je markantní rozdíl. v rámci experimentu doporučuju koupit nejlevnější audio dvoulinku (stačí 2m, průřez 1.5) a kvalitnější silnější audiokabel a pak porovnat výsledný zvuk (90 procent lidí si vystačí s tou levnější variantou .io))  
  92.243.194.84    12:35 18.08.2008  
  cau mam dotaz , jsem tady v tom amatér a potřebuji poradit, mam tubu blaupunkt gtt 1200 vse vím i jak zapojit zesik ale není mi jasný jedna vec asi je to blbost ale,: tak teda nevim jaky kabely mam použít od tuby k zesiku . DĚKUJI JO NAPIŠ MI PLS NA MEILA :telvi@seznam.cz  
  92.243.194.84    12:34 18.08.2008  
  cau mam dotaz , jsem tady v tom amatér a potřebuji poradit, mam tubu blaupunkt gtt 1200 vse vím i jak zapojit zesik ale není mi jasný jedna vec asi je to blbost ale,: tak teda nevim jaky kabely mam použít od tuby k zesiku . DĚKUJI  
  88.100.129.112    16:02 26.04.2008  
  Jasny,uhorec dekuje:)  
  Admin    08:35 21.04.2008  
  Nazdar Uhorec. Pokud mas subwoofer o RMS cca 250W, tak by ti mohl stacit zesilovac s cca 200W rms. Idealni je vsak poridit zesik, ktery ma vykon vyssi (treba 300W rms), ale musis si davat pozor abys ho nepustil "naplno" a neodpalil subwoofer. Vyhoda silnejsiho zesilovace je v tom, ze dokaze lepe ukocirovat reprak (presneji) a nemusis ho provozovat v maximalnim zesileni, kde ma vetsinou uz vetsi zkresleni. Zesilovac shanej monoblok, nebo dvoukanal, ktey jde zmustkovat. Zbytek je na tvych financnich moznostech. Prodavaji se i jete zesiky s rocni zarukou. Kdyztak napis na mail. Tom  
  88.100.129.112    11:19 20.04.2008  
  Moc peknej navod!Chystam se spachat podobnou vec...a Vas navod mi velice osvetlil problematiku vedeni kabelu.Poridil sem zatim tubu blaupunkt Gtt 1200,ktera ma jakysi "hudebni vykon" 750 W,ale "jmenovity vykon" jen 250 W...Tak prave nevim jakej na to poridit zesik.Dik za odpoved!Uhorec  
  89.24.4.96    10:10 01.01.2008  
  jasně kostra nema byt delši jak 30cm  
  77.48.31.1    10:10 01.01.2008  
  Jo, každý upřesnění je vítáno. Nezabývám se montážema AutoHIFI a abych pravdu řekl, tohle byla první věc, co sem v autě tvořil. Všchny informace mám jen z diskuzí na netu. Ale co že to vlastně nemá být delší jak 30cm na zesíku? (žeby mínusový napájecí kabel?)  
  89.24.5.49    10:10 01.01.2008  
  - nema byt delši než 30cm na zesiku ale sorry za OT prostě se tim věnuju a nedalo mi to nenapsat tak sorry  
  89.103.145.172    10:10 01.01.2008  
  Podivej se na druhy obrazek od vrchu - je tam videt napájecí plusový kabel a je vidět i pouzdro na pojistku (pojistka se dává co nejblíž plusového kontaktu baterie). Platí pravidlo, že pokud máš na zesilovači např. 30A pojistku, tak koupíš kabelovou sadu s 40A pojistkou (kabel by měl být o něco naddimenzovaný). Ke spínání zesilovače slouží signál REM (nebo signál pro vytahování elektrické antény) - ten najdeš na většině rádií (jedná se o 12V, které sepnou po sepnutí rádia). Takže zesilovač se spíná tím, že zapneš rádio. Propojení je realizováno třetím vodičem u signálového kabelu (je tam levý kanál, pravý kanál a tenký vodič pro spínání zesilovače).  
  89.176.212.10    10:10 01.01.2008  
  dotaz bych mel kdyz si tedavyvedu + rovnou z baterky tak mi ale ten zesik bude brat napeti stale dokavad ho nevypnu to budu muset vzdy lezt do kufru a vypinat ho rucne ? a co nejaka pojistka se tam nedava dik za odpoved  
  89.102.174.59    10:10 01.01.2008  
  pokus6  


   Vložit příspěvek


Optimized for Mozilla Firefox in 1024x768 Návštěvnost měřena pomocí :